Friday, July 10, 2009

Departures - The Great Gig in The Sky

.

Tajuk: Departures (おくりびと Okuribito)
Arahan: Yojiro Takita
Tahun: 2008
Pencapaian: Academy Award for Best Foreign Language Film (2009)


Mengisahkan seorang Cellist yang bernama Daigo Kobayashi (Masahiro Motoki), yang baru sahaja kehilangan kerja apabila orkestra tempat dia bermain di Tokyo telah dibubarkan. Ingin memulakan penghidupan baru, dia mengajak isterinya Mika pulang ke kampung asalnya di Sakata, Yamagata. Menjawab satu iklan kerja kosong bertajuk "Departures" dengan beranggapan ianya melibatkan pekerjaan melibatkan pelancongan, rupa-rupanya pekerjaan tersebut merupakan jawatan pembantu pengurusan mayat. Daigo menerima pekerjaan barunya dan bermulalah episod baru dalam kehidupan Daigo.

Verdict:

Cerita ini memang menarik. Jalan ceritanya diolah dan diselang-selikan antara humor dan serius. Menonton filem ini belum sempat anda rasa mengantuk, anda akan ketawa kecil, dan belum habis anda ketawa , anda akan berlinangan airmata. Tidak hairanlah filem ini mendapat pelbagai award dan mendapat sambutan yang tinggi di Jepun.

Apa yang saya suka:

  1. Lakonan pelakon-pelakonnya berkesan. Kita dapat rasakan betapa "numb" perasaan Daigo apabila kehidupannya berubah satu-persatu.
  2. Kita dapat mempelajari budaya pengurusan Si Mati dalam budaya masyarakat Jepun.
  3. Keikhlasan, pengampunan, adalah kunci utama dalam filem ini.
  4. Watak yang saya suka adalah majikan Daigo (Shōei Sasaki lakonan Tsutomu Yamazaki) yang begitu cool. Scene stealer.
  5. Khas untuk Takilala - Ryoko Hirosue berlakon sebagai isteri Daigo dalam filem ini. Sila buat wajah gembira.
Sila tonton bersama orang yang tersayang.





8 comments:

berteromber said...

bagus bagus...review lagi banyak2..gua citer jepun ni memang blur...nanti boleh gua download..

kekadang termenung depan pc berminit2 tak tau nak downlaod apa...a/c rapidshare dah bayar..tak dload rugi...

Portdy said...

rekomended la ini cerita broteomber,

try la donlot sementara stok masih cepat...
enjoy the show!

Takilala said...

Down load, nnti bleh aku hantar DVDR suruh burn huhuhu.
Ex-girlfriend aku tu dlm cite ni masih mengancam tak Portdy mcm dulu? huhuhu.

SkiD said...

Lu memang tempat gua buat rujukan cerita Jepon ni...pasal gua dgn Berteromber sama je...blur pasal cerita Jepon...Sebenarnya gua tak berapa minat sangat citer jepon ni...cuma tengok Ultramen Taro je..hehehehe!

eddie dewanaga said...

bagus review cerita2 mcm ni, jika menarik baru gua sedut...

selalu 'ter'sedut cerita awek2 jepun yg seksa seksi tu je... Oops!

Portdy said...

takilala,

masih mengancam macam anak dara, geram pulak aku tengok yum yum!


Skidrow,

Ultraman yang gua paling suka ialah uLtraman yang zaman 80an dulu yang, team dia MAT tu...


Brodragon,

haaa cerita awek jepun yg tu pun rekomended jugak hahahahahahah!

deaf-angel said...

portdy ko asyik tengok ceta jepun ni, mesti ko dah boleh speaking jepun eh

matakucing said...

ermm gadis jepun lagi hahaha anyway tima kasih kerana memperkenalkan aku ngan citer2 jepun ni..sama cam berteromber..blur jer kalau ckp pasal citer jepun hahaha