Friday, January 30, 2009

Lawatan Sambil Belajar: Dusun Dato' Murad

Penjara Agro Dusun Dato' Murad Ayer Keroh, Melaka.

My brother in law sangat sangat nak pegi ke dusun ni yang sebenarnya adalah sebuah penjara yang terletak di tengah2 bandar Ayer Keroh, Melaka.

Dengan sedikit bantuan dari Encik Google dan kepandaian semulajadi, dapat jugak lah bawak family pegi dusun ni... best jugak ..

untuk keterangan lebih lanjut tengok jelah gambar2 kat bawah tu.


Pix: My bro inlaw n his wife, depan pintu masuk ke Penjara Agro Dusun Dato' Murad Ayer Keroh, Melaka. Diaorang punya pasal la saya terpaksa mengorbankan masa lapang saya untuk bawak diorang ke sini. Nasib baik saya ni abang ipar yang hensem dan baik serta tidak berungkit di masa hadapan.

masa ni kami semua sedang menunggu special transport untuk bawa kami ronda2 sekitar dusun. Ya tuan2 dalam penjara tidak boleh bawa kenderaan sendiri atas sebab-sebab tertentu. Ikut saja peraturan, jangan melawan cakap orang tua2.


Pix: Tu dia dah dapat naik Rusa dalam dusun. Tengoklah muka masing-masing jakun betul. Malu saya nak mengaku sedara di buatnya


Pix: Kaki kaki yang tak sabar meneroka dusun . yang seluar celoreng tu warder hensem merangkap guide kami hari itu.
Pix:Macam2 jenis sayur ada. Sawi , kangkung , lada, pelato, brandy, wahh terujanya...Semuanya di tanam oleh para penghuni penjara 100% dengan bimbingan pegawai penjara. Dari apa yang di beritahu oleh guide kami yang hensem tu, semua yang ada di dusun ni diusahakan oleh penghuni penjara tanpa menggunakan peralatan yang canggih2.

Semuanya hasil tangan sendiri. contohnya ada kolam ikan besar diaorang gali sendiri pakai cangkul bukan pakai traktor ke ape ke. Besar tu kolam dia . Belum kira ladang sayuran, buah-buahan , kandang kambing, tempat proses cendawan , batik dan lain lain lagilah.


Sebenarnya kami dibenarkan memetik sendiri sayur2 kat sini tapi kami segan-segan malu-malu kucing nak ambik almaklumlah kitakan orang melayu penuh adat sopan dan tata susila ecececeh

Pix: My lovely wife and mynemut-nemut. Ceh bila takde orang nampak apa lagi petiklah sepuas hati hahahahah! petik petik jangan tak petik!


Px: ni baru tempat pertama dalam lawatan tapi kami dah happy gile. geram tengok sayur2 yang segar2 dan besar2 tu. dalam masa yang sama kagum gak dengan hasil tangan penghuni kat sini.

Pix: buah kuning telur . sedap rasa dia dan buah ni takda kat tempat lain di Malaysia ni (kata warder tu lah) tapi memang unik rasa buah dia ni manis dan lembut. Saya memang suka buah yang manis dan lembut ni.



bersambung.....

No comments: