Album kompilasi O, Yeah! ini bukan sekadar koleksi lagu—ia seperti diari hidup Aerosmith yang dibukukan dalam bentuk dua cakera padat. Dari zaman Dream On yang penuh angan-angan sampai ke Jaded yang penuh gaya, setiap trek ada ceritanya sendiri.
Dimulakan dengan Mama Kin—lagu yang masih mentah dan liar. Kemudian disusuli dengan Walk This Way (versi asal dan versi bersama Run-D.M.C.), yang membuktikan rock dan hip hop boleh duduk semeja kalau ada chemistry.
Lagu-lagu seperti Sweet Emotion, Back in the Saddle, dan Last Child memang meletup. Tetapi bagi saya, era Pump dan Get a Grip lah yang benar-benar memberi nyawa kepada album ini—Love in an Elevator, Janie’s Got a Gun, Cryin’, Crazy, Amazing… Semuanya terasa seperti coretan emosi rockstar yang sudah lepas zaman nakal, tapi belum cukup jinak.
Dan apabila tiba ke I Don’t Want to Miss a Thing, memang confirm semua terdiam. Power ballad paling ikonik. Meskipun ada yang menganggapnya terlalu pop, siapa peduli? Steven Tyler boleh menangis sambil tetap nampak cool, saya pun tak kisah.
Terdapat juga dua lagu baru masa itu—Girls of Summer dan Lay It Down. Tak semua orang suka, tapi bagi saya lagu-lagu ini okay sahaja. Seperti teaser jika Aerosmith mahu sambung kisah cinta musim panas dalam vibe yang lebih moden.
Kalau nak dibandingkan dengan Big Ones (1994)—kompilasi itu lebih fokus kepada era Geffen (1987–1994), jadi ia lebih ketat dan padat, penuh dengan hit dari Permanent Vacation, Pump, dan Get a Grip. Pendek kata, Big Ones ialah jam session untuk mereka yang nak dengar Aerosmith versi kemuncak MTV, penuh dengan riff catchy dan power ballads.
Sementara itu, Young Lust: The Aerosmith Anthology (2001) pula macam adik-beradik kepada Big Ones tapi lebih deep cut dan gritty. Ia selami era Geffen juga, tapi masuk lebih jauh ke dalam track-track yang bukan semua orang tahu. Lagu-lagu seperti My Fist Your Face, Darkness, dan versi remix Walk on Water bagi rasa yang lebih raw, lebih gelap.
Tapi O, Yeah! lebih menyeluruh—ia menggabungkan era Columbia dan Geffen, dari akar hard rock 70an sampai ke zaman eksperimental awal 2000an. Jadi kalau Big Ones itu macam greatest hits untuk satu fasa hidup, dan Young Lust pula untuk peminat tegar yang nak gali dalam-dalam, O, Yeah! ini macam autobiografi penuh—semua naik turun, semua stail, semua warna.
Kesimpulan:
Kalau anda baru nak kenal Aerosmith, O, Yeah! adalah pintu gerbang yang luas dan penuh warna. Kalau anda dah lama dalam arena, album ni macam buku lama yang bila dibuka, bau kertasnya bawa balik zaman masa kulit masih tegang dan rambut masih panjang.
Ini bukan sekadar kompilasi—ini dokumentasi perjalanan sebuah band yang pernah sesat, pernah jatuh, tapi tak pernah padam semangat. Rock & roll sebenar, terus hidup walau zaman berubah.
No comments:
Post a Comment