Wednesday, December 21, 2022

Countdown: Day 4 to Barbarik - Pentas Keras ( telah diterbitkan di Facebook pada 20.12.2022)

Countdown: Day 4 to Barbarik - Pentas Keras 

Kalau semalam The Purple Album, hari ini kita layan The Brown Album.

Wings - Mencari Asal Usul ( 1998)

 3 lagu pertama dah cukup heavy termasuk le lagu power ballad tercekik tulang nak nyanyi iaitu Padamkan Lampu Study. 

Album ni memang berbeza. Ni dah mula lah Joe, Eddie dan Black create sound band jadi lebih metal dan bukan Rock N Roll / Hard Rock dan lari dari blues Orang Asing.  Hingga aku pun terasing.Tapi masih tak hilang signature Wings. 

Bagus nya pulak, time ni masih dalam fasa irama Metal menguasai muzik nusantara. So kemetalan dan keheavyan dari beberapa lagu dari album Biru Mata Hitamku telah mencipta fanbase baru Wings dari kalangan metalheads. (album BMH ni esok esok la aku cerita) 

Album ni bukan favourite aku. 

Tapi ada satu lagu yang aku suka sangat sound dia iaitu Hidup Sederhana.  Macam zaman Teori Domino. Kau dengar lah lick badass bass line lepas solo oleh Eddie. Dia punya slurrrrrrrr tuuuu...signature siottt. 

Adalah jugak yang aku suka dalam album ni; 
 lagu di atas tadi, 18000 Sayap (Nombor Pintu Langit) dan 
Dilailah (Hidup Mati, Damai Perang).
Special mentioned: Kan ada sedikit Melodi solo guitar masa Intro lagu Mencari Asal Usul tu kan? Aku suka solo guitar tu, aku harap sangat lagu tu jadi satu lagi power ballad.   sekali moderate laaaa. 

dan...aku perasan macam takda keyboard dlm album ni ..apantah lagi Chicken Shaker ๐Ÿค“

Oh by the way; Lagu Krisis Di Pertengahan Hidup aku rasa macam kesinambungan Rendang Tak Berbuah la. Memang signature Allahyarham Bob Lokman ni. 

Lagu Bukan Kerana Matahari pulak anda boleh belajar tentang climate changes. Ada sebut El Nino. Kebetulan aku keje
Ministry of Natural Resources, Environment and Climate Change. ๐Ÿ˜

Lastly, cover album Wings posing macam gangster duduk kat meja. lebih kurang posing Search dalam inlay Bikin Wilayah dan Metallica dalam inlay Load

Portverdict:  ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ

Seingat aku takda Video Clip untuk lagu2 dari album ni. So takdalah Nasha Aziz. Tiada Nasha, tiada markah bonus.Nasha tu signature tawwww.

No comments: