Wednesday, December 21, 2022

Countdown: Day 3 to Barbarik - Pentas Keras

Countdown: Day 3 to Barbarik - Pentas Keras 

"Hanya seminit
Yang aku perlukan
Maka bersama kau kekasih
Di dalam terang
Kau suluh rupaku
Ternampaklah segalanya" 

Wings - Biru Mata Hitamku (1996)
The Blue Album

Album ni, fuhhh...kalau nak tulis banyak.
Aku tulis la sikit-sikit kendian aku tambah.๐Ÿ˜„

Lepas setahun album Orang Asing terus keluar BMH. Rajin siot diorang.

Pada aku album ni perfectlah. 

Packaging CD dia, kalau kau dapat beli first press dulu akan dapat outerbox siap 4 keping gambar Muss Joe Eddie Black. Dah macam packaging album Kpop zaman sekarang.

Lagu dalam album ni banyak. Puas hati. Bukan tipikal 10 lagu. 

Macam-macam genre ada. Heavy metal, Pop, Hard Rock, Alternative rock, Folk rock, Ballad...Reggae 

First time aku dengar single Biru Mata Hitamku, aku macam peliklah dengar stail gini. Moderate pelik. Tapi bestlah. 

Aku rasa album ni takda sentuhan M.Nasir kot?
Aku malas nak check discock.

Nota tambahan: Ada satu lah lagu Dato Dr M.Nasir iaitu Idaman. Dia guna nama Aloy. 

Aku beli keset dulu awal, rasanya tracklist CD dan keset susunan lain sikit. 

Lagu aku suka?

Makam Kekasih
Gegar Gunung Gemora 
Satu Titik Yang Kosong
Lupakanlah
Kembali
Raum
Idaman
Nomad

Lagu aku skip:

Jalan-jalan ( Joey Daud yang cipta lagu ni)
Jika Kau Tahu.

yang lain ok lah di telinga

Joe nyanyi satu lagu, Asmara. sound alternative. Sikit sound macam The Faculty Of Mind - Butterfingers

Lagu Kata-kata berentak reggae. Seingat aku dalam katalog Wings ada 2 je lagu reggae. Satu lagi lagu Perhentian dari album Teori Domino 

Album ni Muss ambik alih dari Mel. Pada aku cocok lah penyanyi hebat macam Muss ni masuk Wings...waima masuk apa band pun. Memang dia layak. Untung dalam sejarah WINGS ada penyanyi macam Muss. Aku rasa kalau Wings nak main Rock Dangdut pun Muss bole deliver. Kau dengar la satu satu lagu dalam album ni ko akan perasan flow mood dan irama yang berbeza.

Tapi aku rasa album ni macam disiapkan untuk Mel yang nyanyi ๐Ÿค“.

Imej Wings masa ni memang best. Baik dalam photoshoot album dan live performance. 

Kalau kau nak album yang sempurna dan menguntungkan kerajaan... eh menguntungkan kau.... pada aku ni la. 

Terus tak ingat penyanyi WINGS sebelum ni. Satu Transformasi ke WINGS yang baru. 

Lupa aku nak mention, aku suka logo baru Wings yang digunapakai sejak Orang Asing lagi. 
zaman ni jugak zaman BMG jual single. sapa beli dulu dapat Biru Mata Hitamku dan Enigma versi akustik. 

Portverdict: ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ

Aku tak ingat ada video promo ke album ni ek? 
ada pun video Biru Mata Hitamku versi akustik. Album hebat macam ni pun BMG malas nak keluar modal buat VC. 

Takda VC, tiada lah Nasha Aziz. Kalau aku lah creative director dan bole perah duit syarikat rakaman, aku dah letak Irene Casiano Santiago dalam video clip lagu Kembali.

No comments: