Thursday, December 22, 2022

Countdown: 2 Day to Barbarik - Pentas Keras

Countdown: 2 Days to Barbarik - Pentas Keras 
Wings - Mr Barbarik (2000)

Pencetus kepada nama dan idea untuk penjelmaan dan penjenamaan semula karya dari Joe dan Muss ( serta Eddie dan Black)

Sedikit cerita aku dan album ini:

Masa aku beli kesetan nya, sakit telinga aku bila pasang kat walkman. Bukan pasal tak sedap. Tapi bass dia terlalu kuat sangat. Aku rasa aku dapat defect unit keset yang problem masa press. Ini pernah beberapa kali berlaku zaman aku menyekesetan dulu. Antaranya yang aku ingat adalah album Load - Metallica. masa tu semangat beli kat kedai keset abang yang pakai tongkat kat kedai berdekatan tandas awam Stesen Bas Pontian. Bawa naik bas ekspress ( nak balik asrama itu jam) , sumbat walkman ...sekali sakit telinga aku. Bass overloud... sound tak balance. Peliknya bila dengar mp3 ok je. Dari situ aku suspect aku dapat kesetan defect. Setan betul. 

So itulah kenangan yang lebih kurang kena kat keset Mr Barbarik ni. So aku tak enjoy listening to it. Tapi tu masa dulu la. 

Album ini kesinambungan dari kekerasan dan keganasan album Mencari Asal Usul. Senang cakap la, album ni lebih metal dari album XPDC ketika tu. Sound kotor , heavy , barai bila dengar lagu-lagu fastnya. Rasa macam diorang marah marah je. Aku yang dengar pun rasa nak marah orang. 

Ni juga bukan album favourite aku masa tu tapi bila dah tua ni rasa best pulak lebih lagi bila aku dah upgrade ke original CD. Sound best. 

Ada 10 lagu dan aku rasa semua lagu best. Walaupun bukan favourite tapi aku bole dengar tanpa skip. Opening track Keris Tak Bersarung tu cukup rempah epicness. Macam ni la susun lagu dalam album. Letak opening lagu yang catchy, stadium opener dan kebabom. Ini letak Ranjang Mawar , Biru Mata Hitamku, Laila Namamu Teratas jadi lagu pertama dalam album. Taulah strategi marketing 

 Sambungan Misteri Mimpi Syakilla iaitu Inspirasi Syakilla ada di track ke 2. Aku antara ramai yang nak dengar macam mana lagu ni masa tu. Okeyla. Aku rasa kalau JS Kevin masih ada dan Joe masih dalam Wings, mungkin ada Syakilla ke 3. Macam The Unforgiven yang sampai part 3. Harap Metallica buat part 4 iaitu The UnFourgiven. 

Lagu Julang Timur Tengah 
Ni senang cakap lagu On My Side dimelayukan. Andy McLean nyanyi dalam album Wings And Superfriends Opera Dalam Kenangan Part berapa aku tak ingat. Part 2 kot? Kesetan kaler hijau.

Oh ye. antara sebab utama aku nak pergi konsert Barbarik ni adalah aku nak tengok lagu Mayang Sulit secara live . Aku nampak diorang dah practice. Aku rasa ni satu power ballad yang best heavy tapi pelik. Starting tanpa intro mendayu-dayu, Joe bantai riff menggila dan jeritan gitar tiba-tiba masuk je verse. Solo antara yang aku suka. Lagu ni susah nak nyanyi tau. Verse lepas solo tak mengulang pun struktur sebelumnya. Bole sesat dalam lybrinth. Sebab tu la lagu ni Mayang SULIT. Kalu senang nak nyanyi mungkin tajuknya Mayang SENANG. 

Kalau tak silap, ini kali pertama WINGS ada lagu duet dalam studio album. Lagu Singa dan Harimau Mus duet dengan Acheed Def Gab C. 

Satu yang aku suka lagi pada album ni adalah COVER nya. Lawa siot. Ada macam unsur Conan The Barbarian atau Manowar dalam bentuk komik. Lukisan mcm style game PS3 SHANK. Lukisan abang Foad rasanya. Nanti la aku check discock. 

Walaupun album ni ganas, tapi ada bunyian keyboard untuk beberapa lagu. Nice touch. 

Antara lagu aku suka adalah:

Mayang Sulit
Teater Mahamega
Keris Tak Bersarung

Portverdict: ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ๐ŸŽธ

Lagi sekali aku rasa BMG takda produce videoklip untuk single album ni. 
Pemalas. Kedekut. 

Tapi kalau ada sekalipun mungkin takda la Nasha Aziz. It beat the purpose la album ganas macam ni ada model cun . Sebagai alternatif masa tu mungkin bole panggil Malek Noor atau Barry Prima.