Wednesday, September 29, 2004

BILA ALQURAN BICARA

Bila AL-Quran Berbicara.....
aniesya_sofia menulis "

Waktu engkau masih kanak-kanakKau laksana kawan sejatiKU
Dengan wudhuk AKU kau sentuh
Dalam keadaan suci AKU kau pegang
AKU kau junjung dan kau pelajari
AKU kau baca dengan suara lirih atauPun keras setiap hari
Setelah selesaiengkau menciumKU mesra.
Sekarang engkau telah dewasa
Nampaknya kau sudah takBerminat lagi padaKU
Apakah AKU bahan bacaan usangyang tinggal sejarah ?
Menurutmu mungkin AKU bahan bacaanYang tidak menambah pengetahuanmu
Atau menurutmu AKU hanya untuk anakKecil yang belajar mengaji
Sekarang AKU tersimpan rapi sekali
Sehingga engkau lupa di mana AKU tersimpan
AKU sudah engkau anggap hanyaSebagai pengisi stormu.
Kadang-kala AKU dijadikan mas kahwin
Agar engkau dianggap bertaqwa
Atau AKU kau buat penangkal untuk
Menakuti iblis dan syaitan
Kini AKU lebih banyak tersingkir,
Dibiarkan sendirian dan kesepian
Di dalam almari, di dalam laci,
AKU engkau pendamkan
Dulu waktu pagi,
surah-surah yang adaPadaKU
engkau baca beberapa halaman
Di waktu petang,
AKU kau bacaBeramai-ramai bersama temanmu di surau.
Sekarang seawal pagi sambil minum kopi
Engkau baca surat khabar dahulu
Waktu lapang engkau membacaBuku karangan manusia
Sedangkan AKU yang berisi ayat-ayatYang datang dari Allah Azzawajalla
Engkau abai dan lupakan.
Waktu berangkat kerja pun kadangEngkau lupa baca pembukaSurah-surah-KU
(Bismillah)
Di dalam perjalanan engkau lebih asyikMenikmati muzik duniawi
Tidak ada kaset yang berisi ayat AllahYang terdapat di dalam keretamu
Sepanjang perjalanan radiomu selaluTertuju ke stesen radio kesukaanmu mengasyikkan.
Di meja kerjamu tidak ada AKU untukKau baca sebelum kau mulai kerja
Di komputermu pun kau putar muzik kesukaanmu
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatKU
E-mel temanmu yang adaAyat-ayatKU pun kau abaikan
Engkau terlalu sibuk dengan urusan duniamu
Benarlah dugaan-KU bahawa engkauKini sudah hampir melupaiKU.
Bila malam tiba engkau tahanBersengkang mata menonton siaran televisyen
Di depan komputer berjam-jam
Engkau betah dudukHanya sekadar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktu pun cepat berlalu
AKU semakin kusam dalam laci-lacimu
Mengumpul debu atau mungkin
Di makan hama.
SeingatKU hanya awal RamadhanEngkau membacaKU kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariKU
Dengan suara dan lafaz yang tidakSemerdu dulu
Engkau pun kini merangkak-rangkak
Ketika membacaKU
Atau waktu kematian saudara atauTaulanmu.
Bila engkau di kubur sendirian
Menunggu sampai qiamat tiba
Engkau akan di periksa oleh paraMalaikat suruhan-Nya
Apakah TV, radio, hiburan atauKomputer dapat menolong kamu ?
Yang patut ayat-ayat Allah SWT yangAda padaKU
menolongmu
Itu janji Tuhan-Mu Allah SWT.
Sekarang engkau begitu enteng
Membuang waktuSetiap saat berlalu
Dan akhirnyaKubur yang setia menunggumu
Engkau pasti kembali, kembaliKepada Tuhan-Mu.
Jika AKU engkau baca selalu dan hayati
Di kuburmu nanti
AKU akan datang sebagai
Pemuda gagah nan tampan
Yang akan membantu engkau
Membela diriDalam perjalanan ke alam akhirat
Dan AKU lah ‘Al-Qur’an’
kitab sucimuYang senantiasa setia menemani
Dan melindungimu.
Peganglah AKU kembali
Bacalah AKU kembali
setiap hari
Kerana ayat-ayat yang adaPadaKU
adalah ayat-ayat suciYang berasal dari Allah Azzawajalla
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
Yang di sampaikan oleh JibrailMelalui Rasulmu
Keluarkanlah segera AKU dariAlmari dan lacimu
Letakkan AKU selalu di depan meja kerjamu
Agar engkau senantiasaMengingat Tuhanmu
Sentuhilah AKU kembali.
Baca dan pelajari lagi AKUSetiap datangnya pagi,
petangDan malam hari walau secebis ayat
Seperti dulu waktu engkau masih kecil
Di surau kecil kampungmu yang damai
Jangan engkau biarkan AKU sendiri
Dalam bisu dan sepi.

DIPETIK DARI LAMAN WWW.WEBKL.NET

No comments: