Wednesday, July 15, 2009

Abid Ghoffar Aboe Dja'far :Nyanyian Rindu

.Judul :Nyanyian Rindu
Ciptaan : Ebiet G. Ade.
Album: Camelia IV (1980)

:Coba engkau katakan padaku
:apa yang seharusnya aku lakukan
:bila larut tiba wajahmu terbayang
:Kerinduan ini semakin dalam

:Gemuruh ombak di pantai Kuta
:Sejuk, lembut angin di bukit Kintamani
:Gadis-gadis kecil menjajakan cincin
:tak mampu mengusir kau yang manis

:Bila saja kau ada di sampingku,
:sama-sama arungi danau biru
:Bila malam mata enggan terpejam
:Berbincang tentang bulan merah ho...

:Du du du du du du du du du du du du du du du
:du du du du du du du du du du du du du du du

:Coba engkau dengar lagu ini
:Aku yang tertidur dan tengah bermimpi
:Langit-langit kamar jadi penuh gambar
:wajahmu yang bening, sejuk, segar

:Kapan lagi kita akan bertemu
:meski hanya sekilas kau tersenyum?
:Kapan lagi kita nyanyi bersama?
:Tatapanmu membasuh luka, ho...

:Du du du du du du du du du du du du du du du
:du du du du du du du du du du du du du du du


Portnote:
  1. Siapa minat muzik folk Melayu pasti kenal sama Ebiet G. Ade.
  2. Ini lagu kegemaran saya zaman saya kerja kilang dulu-dulu. Keset Ebiet menjadi peneman ketika bekerja. Kalau mengantuk baru tukar XPDC - Brutal.
  3. Official website www.ebietgade.com

6 comments:

Saudagar Mimpi said...

Selain dari Camelia 1, 2 3 dan 4, Ebiet juga banyak menghasilkan lagu menggunakan judul nyanyian....

Selain Iwan Fals, karya Ebiet sememangnya menagkap jiwa!

*Dari dulu aku tertanya-tanya kenapa gadis-gadis kecil tu menjual cincin? Ada info tak pasal cincin tu?

Portdy said...

Saudagar mimpi,

hehehe....masa dulu2 kan siap nak tau apa tu , kat mana tu Pantai Kuta, bukit kintamani? hehehe...bali rupanya...

ha'ah kan kenapa ek menjajakan cincin? tapi frasa tu cam romantik gitu....

susah ah nak cakap, tapi lagu2 Ebiet G ade ni betul-betul menyentuh jiwa marhaen lah...

Elegi esok pagi, Seberkas cinta yang sirna, titip rindu buat ayah, Nyanyian kasmaran,Kupukupu kertas, menjaring matahari, Cintaku kandas di rerumputan, isyu, ahhhh banyak nak tulis kat sini...

semua best kan SM?

berteromber said...

ni ada sorang budak opis gua minat giler Ebiet G Ade..selau betul bukak lagu2 dia kat pc...ada jugak lagu dia yg gua familiar..tapi gua tak tau tajuk..tak follow sangat la kan..

Portdy said...

Emmm..

masa tu kan bro, wa fikir kalau M Nasir, Ramli Sarip minat Ebiet, mesti something dia ni kan?

so try dengar, pelan pelan masuk jugak...
terus carik kompilasi dia...and then masa tu ada satu awek indo bagi gua keset Kupukupu Kertas hehehehe.....

eddie dewanaga said...

dia ni punya lirik cukup puitis ah...

Portdy said...

bronaga,

tapi kan kalau lagu2 dia yang bicara soal sosial kemasyarakatan, pedas juga bunyinye hehehe